Már több mint 10 éve, hogy a közösségi oldalak világszerte berobbantak a hétköznapi fogyasztók életébe. Persze, mi magyarok, tudjuk, hogy mindezt majdnem megelőzte az iWiW.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

És ha még nem tudtad volna, az iWiW-et, és minden social média felületet – mint egyfajta kapcsolattartó játékot – először bizony Karinthy Frigyesék játszották önmaguk szórakoztatására, kávéházi ücsörgéseik közepette. A játék lényege az volt: hány ismerősön keresztül tudsz eljutni az argentin miniszterelnökig? Akinél a legkevesebb volt ez a szám, az nyert.

Soha nem látott mértékű növekedés a felhasználók számában

És akkor itt van ez a TikTok, ami 2016 szeptemberében indult Kínából, akkor még Douyin néven. A lényege – talán túllépve a korábbi vagy még futó közösségi oldalakat – nem teszi lehetővé szöveges bejegyzések, fotók, hosszabb videók, élőzések megosztását, hanem csakis a 15 másodperces, zenével vagy egyéb hangeffektekkel kiegészített rövid videókat.
Hogy a zenei felhasználói háttér is meglegyen, 2018-ban egységesítették, az egy évvel korábban megvásárolt Musical.ly alkalmazással, ezzel radikális amerikai picaokat megszerezve.
Az alkalmazással a felhasználók az ajkak szinkronizálását, a tánc és más fizikai mozgásokat tudtak kísérni zenével és szórakoztató hangeffektekkel. Ez pedig a fiatal célcsoportok számára nagyon gyorsan közkedveltté vált, így 2020-ra a világ legkedveltebb alkalmazása lett.
A TikTok a világ több mint 150 piacán érhető el, 39 nyelven. A 2018-as hivatalos statisztikák azt mutatják, hogy abban az évben a világon 500 millió aktív TikTok felhasználó volt. Egy 2019-es kutatás* szerint a csevegő programokat leszámítva a Facebook és az Instagram után már a harmadik leginkább használt közösségi oldal a TikTok, miközben ennek az évnek novemberében már elérte a 1,5 milliárdos letöltést is.
És az elérés növekedése azóta sem áll meg, folyamatos.

 

De kik használják a TikTok-ot?

Jelenleg elsősorban kínai, indiai és észak-amerikai felhasználók vannak többségben.
Egy évvel ezelőtt a Reuters közzétette, az amerikai TikTok-felhasználók 60%-a 16-24 év közötti. A TikTok adatai (2019. március) azt mutatják, hogy az Egyesült Államokban a felhasználók több mint 50%-a 18-34 éves, és nagyjából egyenletesen oszlik meg a 18-24 és a 25-34 évesek között. Ugyanakkor az is érdekes, hogy az amerikai TikTok-felhasználók ¼-e még mindig 45-64 éves.
Kétharmaduk nő, míg ⅓-ud férfi. Előbbiek esetében feltűnő, hogy a 21-25 éves fiatal nők osztják meg a tartalmak 50%-át.

 

A Global Web Index 2019-ben publikált mérése szerint a TikTok-felhasználók 61%-a vallja azt, hogy hajlamos vásárolni abból a márkából, amelynek a hirdetését látja. Több mint felük pedig azt állította, hogy szívesen vásárolna olyan terméket, amellyel részese lehet a köré épített közösségnek, míg 63 %-uk márkatudatos személynek vallja magát.


TikTok Magyarországon

Egy hazai kutatásból** kiderül, hogy jelenleg, azaz 2020 szeptemberében, több mint 1,5 millió magyar TikTok-ozik, 92%-uk nő, mindössze 17%-uk 21 éves vagy annál idősebb. A felhasználók a kreatív tartalmakat kedvelik a legjobban, miközben az itthon is elérhető márkákat kevésbé követik.
Így könnyen megállapítható, hogy a jelen és a jövő fogyasztóit a TikTok-on el lehet érni, azonban kizárólag minőségi, kreatív tartalmakkal. A TikTok új elérési piacot jelent már a vállalkozások számára, amit vétek kihagyni.

 

Ha úgy érzed, te és vállalkozásod is szeretne nyitni a TikTok nemzedéke felé, keress bennünket, és elkészítjük kreatív, márkaépítő, akár edukációs TikTok animációs videódat!

 


* Forrás: AppAnnie
** Az online kérdőívet 2020. szeptember 7-18. között 10.053 fő töltötte ki. A kutatást a Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat oktatási programja, a Digital Media Campus kezdeményezte, a felmérés a Post For Rent ügynökség, Boroznaki Gergely tartalom- és social média marketing szakértő, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente szakértői közreműködésével készült.